Applikáció fejlesztés
Gyakran Ismétlődő Kérdések - GYIK

Gyakran ismétlődő kérdések és válaszok a mobil applikáció fejlesztés kapcsán

A fejlesztés során átlagosan 18.500 forint óradíjjal kell számolni. Az átlag óradíjba beletartozik a vezetők (PM vagy tulajdonos/ügyvezető), a fejlesztők, az asszisztens és a tesztelő óradíja egyaránt. Ebből kalkuláljuk ki minden projektnél az átlagos óradíjat. Az óradíj projektfüggő! Az egyszerűbb projektet junior fejlesztők is könnyedén megvalósítják, de az egyedi, összetettebb projektekre már minimum medior, de a legtöbb esetben senior fejlesztőre is szükség van. A tudást, a precizitást és a minőséget meg kell fizetni. Egy közepes alkalmazás kb. 300-800 órát vesz igénybe, tehát kb. nettó 5 000 000 - 13 000 000 forint közé kalkulálható egy ilyen fejlesztés. Egy kisebb alkalmazás fejlesztése már nettó 3 000 000 forinttól is megvalósítható, de ebben a keretben többnyire Android rendszeren néhány funkcióra kell gondolni, publikálás nélkül. Egy összetettebb, komplex funkciókkal és adminisztrációs felülettel rendelkező alkalmazás díja 10-60 millió Forintot-ot is elérheti.

A fejlesztési költségek mellett, érdemes számolni egyéb költségekkel is, melyek igény szerint a következők lehetnek:
Projektmenedzsment: 150 000 - 500 000 Ft.
Dizájner munkadíja: 150 000 - 400 000 Ft.
Store publikálási költségek: 150 000 - 300 000 Ft.
Tárhely és hoszting szolgáltatások: 30 000 - 200 000 Ft.
Szakmai IT specifikáció készítés munkadíja: 300 000 - 800 000 Ft.
Marketing és jogi támogatás: 50 000 forinttól.
Egyedi landing page/promóciós felület: 190 000 - 350 000 Ft.

Valójában a mobil alkalmazás egy online marketing eszköz. Bevételt generálhatunk belőle, és az ügyfél elégedettséget is növelhetjük. Optimális esetben a meglévő ügyfeleink kiszolgálásának színvonalát növelve új ügyfelekre tehetünk szert, mindemellett növeljük a cégünk presztízsét is. A funkciók, az ötletek és igények száma végtelen, meglátásunk szerint kellő időt kell szánni a tervezésre és az átgondolásra, amiben szívesen segítünk.

Nem minden üzletnek van szüksége applikációra. Ugyanakkor egy jó applikáció jelentős profitot tud termelni a tulajdonosa számára. Magasabb ügyfél elégedettséget eredményez, vagy akár közvetlen bevételi forrást jelenthet. A titok a gondos tervezés, a jó funkcionalitás és a precíz kivitelezés egy megfelelő háttérrel rendelkező csapattal!

Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb app ma már úgy kerül a piacra, hogy megelőzi egy mobilra optimalizált weboldal elkészítése. Ugyanakkor az applikációk számtalan olyan tulajdonsággal, előnyökkel bírnak, melyekkel a mobil weboldalak nem rendelkeznek. Nézzünk pár szempontot, melyek az egyes megoldások jellemzői, előnyei:

Mobilra optimalizált weboldal:

- Azonnal elérhető: Ezek a weboldalak azonnal, több eszközről is elérhetőek a felhasználó számára, legyen szó mobilról vagy tabletről, míg az appokat először le kell tölteni.

- Kompatibilitás: Bármilyen mobil eszközön használható, legyen szó Android vagy Apple készülékről, míg a natív applikációk esetében külön fejlesztés szükséges az egyes platformok tekintetében. Az appok esetében ma már a legjellemzőbb az ún. hibrid fejlesztés, így ezzel ezt a problémát könnyen át lehet hidalni.

- Frissítés: A mobil weboldalak könnyen frissíthetőek, a változtatások megjelenítése azonnali. A mobil appok verzió frissítése bonyolultabb, a frissítés tényét el kell juttatni a felhasználókhoz, majd rávenni őket a frissítés letöltésére.

- Láthatóság: A mobil weboldalak könnyen megtalálhatóak a felhasználók számára, akár általános, akár témakör/iparág specifikus keresési találatokban. Emellett azon látogatók, akik az adott cég weboldalát már ismerik, könnyen átirányíthatóak a mobil verzióra.

- Olcsóbb: Általában elmondható, hogy egy mobilra optimalizált weboldal elkészítése és karbantartása olcsóbb, mint egy applikációé.

Applikáció:

- Gyakori használat: Azon cégek számára, akik felhasználóik mindennapi életében jelen vannak, gyakorta megéri applikációt fejleszteni. Legyen szó ételrendelésről, bevásárlásról, mindennapi ügyintézésről, kikapcsolódásról, stb., az appok nyújtotta felhasználói élmény össze sem hasonlítható egy mobil weboldal használatával.

- Felhasználó elköteleződés: Egy weboldalt megnyitunk, böngészünk rajta (vagy sem) és bezárjuk. Sokszor el is felejtjük. Egy applikáció ott van a mobil eszközünkön, azonnal elérhető, használható, könnyebben kialakul az elköteleződés a használata mellett, ezáltal például gyakoribb vásárlást és nagyobb költést eredményezhet.

- Push üzenetek: Egyik legnagyobb előnye az appoknak. A felhasználók számára értesítéseket tudunk küldeni, melyek azonnal megjelennek a mobil készüléken, anélkül, hogy szükségünk lenne a felhasználó bármilyen elérhetőségére. A push üzenetek tekintetében többfajta típus létezik, rendkívül hatékony és személyre szabható marketing eszköz. Értesítést küldhetünk az összes felhasználóknak, egyes felhasználóknak, vagy a felhasználók bizonyos körének; pl. akciókat kínálhatunk az appon keresztüli első vásárlásért.

-Kimutatások, statisztikák készítése: Az alkalmazások remek eszközök, ha statisztikák kinyerése fontos szempont számunkra. Jól mérhető tevékenységeket, gyors listakészítéseket, széles körű szűrési lehetőségeket tesznek lehetővé. Bizonyos iparágakban ezen lehetőség különösen gyors megtérülést jelent!

- Internet kapcsolat: Az appok használatához nem feltétlenül szükséges internetkapcsolat. Ha olyan tartalmat szeretnénk nyújtani, ami fontos, hogy offline állapotban is elérhető legyen, az appok erre kiváló lehetőséget adnak!

Összefoglalva: az applikáció egyszerűsíti az életünket, jóval gyorsabban juthatunk hozzá információkhoz, termékekhez, szolgáltatásokhoz, egyszerűsíti a folyamatokat, időt spórolhatunk vele, interaktív és kézre áll.

A fejlesztési idő az alkalmazás bonyolultságától függ, attól, hogy mennyire összetett vagy mennyire innovatív funkciók kerülnek bele. Ezen felül számos tényező befolyásolhatja egy app fejlesztési idejét, mint például, hogy mennyire kidolgozott ötletről van szó, mennyire jó az ügyfél reakcióideje egy tesztelésnél vagy egy funkció egyeztetésénél, vagy éppen mennyire tapasztalt és jól felkészült fejlesztői csapattal dolgozunk.

Egy átlagos alkalmazás nyers fejlesztési ideje 300-800 óra. Ez az az idő, ami alatt a fejlesztők a kész ötletet a dizájn, a drótváz és a dokumentáció ismeretében el tudnak készíteni. Ezen felül érdemes számolni a dokumentáció készítés, a szerződéskötés, az egyeztetések és a tesztelések alatt eltöltött idővel is.
Tapasztalataink szerint egy közepes alkalmazáshoz tartozó dokumentáció elkészítése 5-10 munkanap, a hozzátartozó wireframe (drótváz) további 5 munkanap alatt, valamint a UI dizájn további 10 munkanap alatt készül el. Ezen felül az ügyfél-reakciók és egyeztetések további 10 munkanapot emésztenek fel. Összességében tehát a szerződéskötéstől számítva átlagosan 1 hónap elteltével kerül a kidolgozott projekt a fejlesztők elé.

Miután a fejlesztés befejeződött, jöhet a tesztelés! Közepes appoknál 3 fázisos tesztelési folyamatot alkalmazunk. Az első fázisban csak a a fejlesztők tesztelik a saját munkájukat, a következő fázisban a projektvezető, majd a vezető fejlesztő. Csak ezt követően adjuk át az Ügyfélnek tesztelésre vagy bemutatásra a (még mindig csak demónak nevezett) projektet. Amennyiben minden rendben van és nincs hiba, csak akkor kerülhet ki éles környezetbe a projekt.

Összefoglalva egy közepes applikáció 3-4 hónap alatt készülhet el, egy összetett appon viszont akár 1-2 évig is dolgozunk a megfelelő funkcionalitás, performancia és felhasználói élmény elérése érdekében.

Bár rengeteg mobil alkalmazás létezik, de egy jó applikációra mindig van kereslet! Merítsünk ötletet akár az áruházakból, vagy ha teljesen új koncepciónk van, nézzük meg, mennyire életképes az ötlet applikáció formájában!
Tervezzünk közösen! Készítsünk üzleti tervet, számoljunk utána, hogy mennyi idő múlva és milyen formában térül meg a befektetésünk. Ellenőrizzük legalább a Google és App Store-okban, hogy létezik-e már ilyen vagy hasonló alkalmazás!

Mobil alkalmazás fejlesztés fontos lépése az úgynevezett UI és UX dizájn készítése. De mit jelentenek ezek? A UI (User Interface) rövidítés a felhasználói felületet jelenti, míg a UX (User Experience) kifejezés a felhasználói élményt. Az UI és UX tervezés központjában a felhasználói elégedettség áll, hogy egy átlátható, könnyen kezelhető és vonzó applikáció készüljön. Ennek érdekében több terület együttműködése szükséges, tehát a fejlesztők, a grafikusok, a tartalom készítők egyaránt részt vesznek ebben a munkában.

De pontosan miben különbözik az UI és az UX tervezők tevékenysége? Az UI dizájner felelős a termék vizuális megjelenéséért. Ide tartozik például az elrendezés, a gombok elhelyezkedése, a színek, az információs struktúra, animációk, illusztrációk. Az UX tervező pedig inkább magára a felhasználói élményre koncentrál, tehát a kezelhetőségre. Azaz elemzi a felhasználói viselkedést, a felhasználói célokat, tevékenységeket, lépéseket. Általában az UX dizájn után készül el az UI dizájn.

Egy ház megtervezésének hasonlatával élve az UX tervezés az alaprajz, a helységek pozíciójának meghatározását, a fűtés- és elektromos hálózat megtervezését jelenti, míg az UI tervezés a részletekre koncentrál, mint például a színek, a függönyök, kilincsek, stb. És a végén így áll össze a teljes ház terve. Tehát mindkettő szükséges, igazából kiegészítik egymást.

Minden alkalmazás fejlesztést a dizájn és a drótváz tervezésével kezdünk, így még a fejlesztés megkezdése előtt pontosan prezentálni tudjuk a termék végső kinézetét és működését illetve működési elvét.

A rövid válaszunk: kutatómunkával, információgyűjtéssel.

Mutatunk néhány fontos lépést:
- végezz piackutatatást, derítsd fel a célcsoportod felhasználói tulajdonságait,
- nézz szét az áruházakban, keresd a „top listákat”, hogy lásd milyen appok a legnépszerűbbek, milyen irányba mutatnak az app trendek,
- győződj meg arról, hogy a megálmodott app mennyire illik a piaci környezetbe, mennyire valószínű, hogy a felhasználók használni fogják az appot, illetve hogy a Te appodat választják a többi appal szemben.

Egy app többféleképpen is hozhat számunkra hasznot, közvetlen és közvetett bevételi forrást jelenthet.
Egyrészt jelentős marketingértékkel bír, növeli az ügyfél elégedettséget, vásárlói felületet biztosíthat, másrészt applikáción belüli előfizetéssel azonnali profitot termelhet.

Különböző automatizálások (értesítések, emlékeztetők, bonyolult számítások, adminisztrációk, kimutatások…stb.) segítségével egyszerűsítheti a cégek mindennapi munkáját és erőforrást szabadít fel. Gondoljunk bele, hogy ha akár csak egyetlen alkalmazott munkáját kiváltja az app, 1 év alatt már több millió forint megtérülést hozhat.

Tapasztalataink szerint az alábbiakat érdemes szem előtt tartani a fejlesztés megkezdése előtt:

  1. Nem elég eredeti az ötleted.
  2. Nincs megfelelő mennyiségű tőkéd.
  3. Nincs üzleti terved.
  4. Nem tervezted vagy terveztetted meg az összes funkcionalitást.
  5. Nincs marketing terved.
  6. Nem fordítasz elég időt a projektre.
  7. Túl sok és bonyolult funkciókkal zsúfolod tele az appot.
  8. Rossz fejlesztőcsapatot választottál.
  9. Csak az applikációra koncentrálsz, de a háttér rendszerekre nem.
  10. A publikálást követően hátradőlsz és nem foglalkozol a projekttel.

Sok startup első lépésként egy MVP-t, vagyis egy minimálisan működőképes terméket dob piacra és az erre érkezői felhasználói reakciók alapján dönt a folytatásról. MVP készítése során a fókuszpont a termék fő funkcióira helyeződik, illetve hogy képet kapjanak arról, hogy a felhasználók mennyire használhatónak, értékesnek tartják az alkalmazást. A felhasználói visszajelzések nyomán később a fejlesztési folyamatban a “nyerő” irányvonalakra/funkciókra lehet koncentrálni és ezekhez lehet csoportosítani több erőforrást, időt, stb. annak érdekében, hogy később a termék a lehető legjobban szolgálja a megrendelő által kitűzött üzleti cél elérését.

Prototípus:
A mobil applikáció prototípusának elkészítése azt a célt szolgálja, hogy felmérjük a fogyasztói igényeket és meggyőződjünk a termék stratégiai tervezésének megfelelő irányáról.
A prototípusok abban segítenek, hogy pontosabb képet kapj arról, hogy fog kinézni az app, milyen a használata, tehát teszteld a célközönséget, hogyan reagálnak a felhasználói élményre. A prototípus használata lehetőséget ad arra, hogy még időben módosításokat hajts végre, mielőtt a fejlesztés olyan szakaszba ér, hogy már túl költséges és időigényes lenne változtatni. Tehát, ha arra vagy kíváncsi, hogyan fog ez a termék működni, ez a jó irány Neked. Mindemellett a meglévő, vagy esetlegesen jövőbeli befektetők felé történő prezentálásra is kiváló egy ilyen termék.

Van egy jó ötleted, de nincs forrásod hozzá? Számtalan szuper applikáció ötlet befektetők szponzorálásával valósult meg. A befektetők viszont természetesen meg akarnak arról győződni, hogy jó az ötleted és megéri azt finanszírozni. Ez jelentős kutatómunkát és energiaráfordítást igényel, valamint mindezt prezentálnod is kell számukra. Sokszor egy prototípus elkészítése előzi meg a valódi app fejlesztését. A prototípus ugyanis nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a befektetők számára bizonyítható legyen, hogy az alkalmazás profitábilis lesz és megállja a helyét a piacon. Ebben az esetben az alábbiak kerülnek megvalósításra:

- Dokumentáció (sok esetben specifikáció) elkészítése
- Wireframe (drótváz) elkészítése
- Komplett vektoros dizájn elkészítése
- Demó applikáció (működő funkciók nélküli dizájn implementálás)
- Android és iOS eszközökre telepíthető demó verziók az előző pont szerint

Igen. Az első kérdések egyike, amit felteszünk. "Mennyire egyedi az ötlet, szeretne-e titoktartási nyilatkozatot aláírni a konzultáció kezdete előtt?" Kérésre, titoktartási nyilatkozatot írunk alá az érdeklődőkkel közösen, amihez van egy már jól bevált iratunk, de természetesen hozott, máshol készített dokumentum is lehet az alapja a megbeszélésnek. Sokszor nem az ötlet egyedisége miatt írunk alá ilyen nyilatkozatot, hanem az ajánlatadáshoz rendelkezésre bocsátott adatok, céges titkok megőrzése érdekében. Ez természetes!

Nem feltétlenül szükséges, de természetesen jelentősen segíti a munkánkat és az ajánlatadást is. Amennyiben még nem rendelkezel ilyennel, csak egy ötlet vagy koncepció áll rendelkezésre, az sem gond, szívesen segítünk ennek megalkotásában. A megkeresések 60-70%-a csak ötlet szinten történik, a dokumentálást, a dizájn és drótváz készítést, mi végezzük el az ügyfelünkkel közösen.

A mai piaci környezetben az appok döntő többsége Androis és iOS platformon jelen van, de egyre több cég már Huawei eszközökre is külön fejlesztést ad ki, így mi azt javasoljuk, hogy lehetőleg minden elérhető platformon jelen legyen az alkalmazás, így a lefedettséget közel 100%-hoz tudjuk igazítani.

Igen, amennyiben van ilyen igény, akkor az általunk fejlesztett applikációt ún. API kapcsolattal össze tudjuk kötni a megrendelő cége által a már használatban lévő vállalati rendszerekkel vagy adatbázissal.

Igen! Alapvetően 3 faktoros tesztelési folyamaton megy végig az applikáció, mielőtt bemutatjuk az ügyfelünknek. A demó verzió elkészítésével és az élesítést követően is újra kell tesztelni minden applikációt. A tesztelés folyamatának egyes részeibe már bevonjuk az ügyfelet is, mert így tudjuk biztosítani, hogy a megrendelői elképzelések valóban megvalósultak-e, illetve ezáltal van lehetőségünk a legjobb felhasználói élmény megvalósítására.

Általánosságban elmondható, hogy a manuális teszteléssel vizuális visszacsatolást kap a megrendelő és rövidtávon ez egy kevésbé költséges megoldás. A manuális tesztelés a legalkalmasabb módszer a feltáró illetve ad-hoc tesztelés tekintetében, emellett az emberi faktor is plusz előnyt jelenthet, ami közelebb áll a felhasználói reakcióhoz, viselkedéshez. Tehát manuális teszteléssel a felhasználói élményekre, kényelemre tudunk koncentrálni és fókuszba kerülhetnek azok a problémák, amelyek a felhasználók számára “fájó pontok” lehetnek.

Az automata tesztelés mellett 2 jelentős érv szól: hatékonyság és gyorsaság. Ez a módszer a kulcs, ha a szoftver teljesítményére, végrehajtási képességére, ha terhelhetőségre szeretnénk helyezni a teszt hangsúlyát.

Az alkalmazás életútja 3 fázisból áll: jelenlegi állapot, ami a publikálás időpontjával megegyező (vagyis a jelen) illetve 3-6 hónap távlatban (vagyis a közeljövő), valamint 1-3 év távlatban (távolabbi jövő). Egy jó életút terv lefekteti az applikáció fejlesztésének irányát, illetve segít meghatározni a beruházások szintjét a fejlesztés minden jövőbeli szakaszában.

A fejlesztést követően az alkalmazások rendszeres karbantartást igényelnek. Fontos tisztázni, hogy ezek a karbantartások az alkalmazásban felhasznált harmadik féltől származó modulok (pl. Google térkép) frissítése és a Google, Apple, Huawei..stb. által létrehozott új szabályok bevezetéséhez köthető követelmények teljesítése miatt jelentkeznek. Ez a tennivaló folyamatos elemzést, frissítést, újraértékelést foglal magába. A biztonságos működés mellett a folyamatosan változó felhasználói elvárások, a piaci verseny, a technológia változások egyaránt megkövetelik, hogy az alkalmazás karbantartása és támogatása folyamatos legyen. Tehát nemcsak az esetleges hibák kijavítására kell koncentrálni, hanem a piaci versenyben való túlélés érdekében is esszenciális tevékenység az applikáció karbantartása.
Már a legkisebb csomagajánlatunk is biztonságot ad a fenti esetek miatt bekövetkező esetleges alkalmazás törlések-felfüggesztések és adott funkciók működésbeli korlátozásának kivédésére.

Ahogy elkészült és publikussá vált az applikáció, nem dőlhetsz hátra, mert egy app sikerességének egyik kulcsa, a fejlesztést követő tennivalóid. A marketing munka és az app technikai karbantartása az alkalmazás élethosszáig tartó tevékenység. Marketing tennivalóid jó esetben már az app publikálását megelőzően elkezdődtek, de ilyenkor kell különösen „rálépni a gázpedálra”, hiszen fel kell hívni a figyelmet az applikáció létezésére, illetve bátorítani kell a felhasználókat az alkalmazás letöltésére és kipróbálására.

Marketing eszközök tekintetében széles körű választékot találhatsz, ami illik az elképzeléseidhez és a büdzsédhez, de fontos az is, hogy ezt időről időre megvizsgáld, hogy céljaidnak megfelelő-e. Ehhez többféle eszköz áll rendelkezésedre, akár áruházakban elérhető statisztikák, de különböző analitikai platformok is segítségünkre lehetnek. Bármi is legyen az elképzelésed, a fő teljesítménymutatókra mindenképp figyelned kell, mint például a letöltések száma, az app használatával töltött idő, a napi és havi aktív felhasználók száma, a felhasználónkénti bevétel és a hozzászólások, értékelések.

Szubjektív kérdés, az elemzés kritériumai többfélék lehetnek. Neked kell eldöntened, hogy mi az, ami “számít”. Lehet nézni a telepítések számát, az app használatával töltött időt, vagy az appból származó bevételt is. Ha van előzetes elképzelésed erről, az segíthet reális elvárásokat megfogalmazni és ehhez igazítani az applikációhoz kapcsolódó marketing tevékenységet és az üzleti tervedet.

A megrendelő ötlete, mi csak megvalósítjuk. A fejlesztés végén az applikáció szerzői joga átadásra kerül, és a megrendelő tulajdona lesz. Ezt szerződésben is vállaljuk.