Ha olvastad az előző bejegyzésünket, akkor már tudod, mennyire fontos az applikáció tesztelés a fejlesztések során. A tesztelésre számos módszer létezik, amelyek közül be is mutattunk néhányat. De mikor szükséges tesztelni? Milyen módszereket használ az AppSolution csapata a mindennapok során? Aktuális cikkünkben ezekre a kérdésekre adunk választ.

A nulladik pont

A fejlesztéseket mindig egy projektvezető tartja össze. Ő egyezteti le az ügyféllel, hogy pontosan milyen alkalmazást is szeretne, melyek a céljai, milyen funkciókat szeretne az alkalmazásába építeni. Az egyeztetést követően készül egy dokumentum. 

A dokumentumból, a konvenciókból, különböző trendek és tapasztalatok figyelembevételével, készül egy funkcionális wireframe. A drótváz segít átlátni az app szerkezetét, valamint a különböző menüpontok hierarchiáját, amit majd a designer tölt meg színekkel és tartalommal.

A terveket természetesen validáltatjuk az ügyféllel. Azonban sokan ebből még nem látják át, hogyan is lesz ebből végül applikáció, ami teljesen rendben van. Ezért van szükség egy prototípusra, ami már kattintható, tappolható. A megrendelők számára ez az első “aha-élmény”, ekkor már a kezükben tarthatják az appot, ami korábban csak a képzeletükben létezett. Ez az első igazi teszt, amikor a megrendelő visszajelzést ad, hogy jó úton járunk-e az ötlet megvalósításában.

Jöhet a demó!

A kattintható prototípust követően készítjük el az alkalmazás demó verzióját. Az alkalmazás tesztelhető verzióját Android és iOS eszközön is biztosítani tudjuk. A demó verziót négy szinten teszteljük: egyrészt a fejlesztő csapat, funkcióként, vagy részenként, majd a vezető fejlesztő az elejétől a végéig. A demózás alatt esetlegesen feltárt hibákat a megrendelővel közösen összegyűjtjük és javítjuk.

Ezt követően a projektvezető ellenőrzi, hogy egyrészt az induló dokumentum, a wireframe és a UI design alapján megvan-e minden funkció, másrészt minden pontosan ugyanúgy használható-e, ahogyan az elvárható. Utána ismét tesztelünk vezetői szinten.

A visszajelzések minden szinten dokumentálásra kerülnek, és a produktum visszatér a fejlesztőkhöz. A következő kör tesztelésnél azonban figyelni kell arra, hogy ne ugyanaz a személy ellenőrizze a hibajavítást. Ugyanis előfordulhat, hogy csak erre a hibára koncentrál, és nem veszi észre az újakat. Olyan személyt kell bevonni a csapatból, aki eltérő logika alapján tesztel.

A demót a külsősök is tesztelhetik, például a megrendelő részéről a munkatársak. Így olyanokat is be tudunk vonni, akik nem ismerik a funkciókat, hanem “vakon” tesztelnek.

Bevezetés előtt

Az alkalmazás bevezetésre több lépésben történhet. A demót kis csoportokban akár hónapokig is tesztelhetjük, mielőtt ténylegesen piacra dobjuk. A bevezetési fázis 1-3 hónapig is eltarthat, és ez idő alatt folyamatosan gyűjthetjük a felhasználók visszajelzéseit, amelyek alapján javítjuk a hibákat és növeljük a felhasználói élményt.

A demó tesztelési ideje az app komplexitásától is függ. Az egyik projektünknél például, ötven tesztelőt vontunk be, és két hetet biztosítottunk a visszajelzésekre. 

Annak érdekében, hogy aktivizáljuk a tesztelőket, a segítségért cserébe ajándékot is fel lehet kínálni, például nyereményjátékot, előfizetést az appban stb.

A bevezetés előtt jöhetnek extra ötletek a tesztelők részéről. Ezeket érdemes dokumentálni, és egy következő fejlesztésnél akár be is lehet építeni.

Az utolsó simítások

Az utolsó teszteket követően az appod élesben is debütálhat. Kezdődhet a Store-feltöltés, így már a nagyközönség számára is elérhető lesz az alkalmazásod. Fontos, hogy ezt követően is folyamatosan figyeld a felhasználói visszajelzéseket, és időben reagálj. A rendszeres karbantartás végigköveti az appod életútját.

Ha szeretnél többet tudni az applikáció fejlesztésről, eddigi munkáinkról, vagy esetleg kérdésed lenne az alkalmazás ötleted kapcsán, kövesd blogunkat vagy keress minket bizalommal.

Vedd fel velünk a kapcsolatot!