Sok minden áll vagy bukik azon, milyen kutatásokat végzel a mobilalkalmazásod fejlesztése és piacra dobása előtt, ezért mielőtt konkrét lépéseket tennél, hoztunk néhány tippet, hogyan érdemes belevágnod.

Rögtön egy fontos kérdéssel kezdenénk: milyen gyakran fordult elő, hogy egy bizonyos app kategóriára kerestél – legyen mondjuk egy kalóriaszámláló alkalmazás –, és az első három vagy négy találat után lejjebb görgettél? Valószínűleg elég ritkán. Ezek az appok nem véletlenül vannak a keresési találatok első helyein, hiszen jól tervezett, sikeres marketing tevékenység áll mögöttük.

A mobilalkalmazás-marketing tölcsére elsőre némileg hasonlónak tűnhet a hagyományos digitális marketing tölcsérhez:

  1. érdeklődés felkeltése
  2. ügyfélszerzés
  3. megtartás

De lássuk, miért is szükséges egyáltalán a mobilalkalmazás, ha egyébként is jól működik a business?

Manapság nagyjából 1,85 millió alkalmazás érhető el az iOS-felhasználók számára, és 2,56 millió alkalmazás az Android-felhasználók számára. Emellett a világ lakosságának több mint 80%-a rendelkezik okostelefonnal, és a felhasználók átlagosan napi 5-6 órát töltenek a telefonjukon.

Ennek hatására természetesen a vállalkozások is léptek. Ahogy korábbi cikkünkben is említettük, az Egyesült Királyságban az 50 legnépszerűbb online kereskedő 96%-ának van legalább egy saját alkalmazása, az Egyesült Államokban pedig a top 50 online kereskedő 94%-ának.

De vágjunk is bele a folyamatba!

Érdeklődés felkeltése

A bevezetés előtti szakaszban a fő hangsúly a márka ismertségének és láthatóságának kiépítésén van. Ezen a ponton kell kidolgozni a márkaüzenetet, pozicionálni magát a terméket, ami az alkalmazás. 

Bevezetés ideje

Ha nem tervezed meg előre a piacra dobás idejét, akkor pórul járhatsz. Fontos úgy belőni a debütálás idejét, hogy véletlenül se essen olyan időszakra, ami hátráltathat a sikeredben, például nagyobb ünnepek idején, Black Friday idején, amikor a marketing költségek az egekbe szöknek, vagy választások idején, amikor szintén más viszi el a fókuszt. Ezen kívül arra is gondolnod kell, hogy időbe telhet, amíg az alkalmazásboltok polcaira kerül az appod, ezért az átfutási időket mindenképpen kalkuláld bele.

Piackutatás

Az appodnak választ kell adnia azokra a problémákra, amelyekre a többi app ebben a kategóriában eddig nem volt képes vagy a fejlesztői csapat nem gondolt rá. Vagyis meg kell találnod az alkalmazásod USP-jét.

A piackutatást valamilyen szinten te is elkezdheted: érdemes felkeresni a témával foglalkozó legnépszerűbb blogokat, weboldalakat, csoportokat, amelyeket a potenciális ügyfeleid követnek. Vedd figyelembe az influencerek, véleményvezérek által birtokolt felületeket is, ugyanis ők szólnak a leghangosabban a közönséghez. A végső cél az kell, hogy legyen, hogy kiderítsd, ki lehet az ideális felhasználó.

Érdemes ezen kívül megbízható fejlesztő vagy marketing cég segítségét is kérni, aki mélyebb piackutatást végez. Fontos a többféle megközelítés, például a digitális eszközök mellett (pl. Google Trends, SurveyMonkey), az olyan hagyományosnak számító módszereket is segítségül hívni, mint a felmérések, egyéni- és fókuszcsoportos interjúk.

Határozz meg perszónákat

Ez a félig valós, félig elképzelt karakter megtestesíti az ideális ügyfeledet. Többek között demográfiai adatok, mobilhasználati szokások, érdeklődési körök és egyéb tulajdonságok alapján határozhatod meg a perszónákat, de gyakran még nevet is kapnak, hogy még könnyebb legyen őket elképzelni.

Annak érdekében, hogy teljesebb legyen a kép, és már a kezdetekkor a segítségedre legyenek a perszónák, fontos, hogy a lenti kérdésekre is választ adj:

  • Milyen problémákkal küzd a közönséged? Melyek lehetnek a fájdalmas pontok?
  • Milyen operációs rendszert használnak?
  • Milyen tartalmakat fogyasztanak szívesen?
  • Milyen a megfelelő tone of voice számukra?
  • Milyen vizuális minták ragadhatják meg a figyelmüket?
  • Milyen véleményvezéreket követnek?
  • Milyen online platformokat használnak (beleértve a social media oldalakat is)?

Minél pontosabban tudsz felelni a fenti kérésekre, annál közelebb kerülsz az áhított célközönségedhez. Rengeteget segíthet, ha megtalálod a perszónád problémáját, amire eddig még egyik márka sem oldott meg. Itt érkezett el a te időd!

Ezen kívül a célközönséged konkretizálása segíthet az applikáció funkcióinak és a UX designnak személyre szabásában is, ami szintén fontos, ha megnyerő appot szeretnél.

Versenytárselemzés

Ahhoz, hogy tanulhass mások hibáiból, meg kell ismerned a történetüket. Tehát mielőtt a funkciólistán kezdenél gondolkodni, sorolj fel 5-10 konkurens appot, amelyeket kielemezhetsz. Készíts egy táblázatot a legfontosabb jellemzőkkel: árképzés (ha releváns), operációs rendszer elérhetőség, alkalmazásbolton belüli helyezés, értékelések, UX előnyei és hátrányai, identitás (call-to-action és egyéb szövegek, vizualitás), tone of voice.

Fontos, hogy mindenképpen arra törekedj, hogy tanulj ezekből a hibákból, hiszen így reagálhatsz az eddig meg nem válaszolt, vagy akár rejtve maradt felhasználói igényekre. Ezzel – ahogy fentebb is említettük – máris közelebb kerülsz a USP-dhez.

Landing oldal

Természetesen nem az a célunk, hogy egy plusz felületre tereljük a felhasználókat, viszont egy megfelelő landing oldal sokat segíthet a marketingben. Amennyiben hírverést szeretnél az appod debütálásának (ez függ a márkaismertségtől is), ezen a landingen a bevezetés előtt csepegtethetsz információkat az appodról. Tekinthetsz rá egyfajta teaser felületként. Akár még promócióval is összekötheted és leadeket is gyűjthetsz.

A landing oldal abban az esetben is hasznos, amikor nem direkt letöltésekre indítasz online kampányt, hanem edukálni szeretnéd a felhasználókat az app használatáról, és meggyőzni őket, hogy a letöltéssel csak nyerhetnek. Használhatsz videókat, képeket, animációkat, viszont fontos, hogy tükrözze az appod stílusát, és legalább annyira menő legyen.

A közösségi média ereje

Legyen szó Facebookról, Instagramról, LinkedInről, YouTube-ról vagy TikTokról, a közösségi média platformok erejét nem szabad figyelmen kívül hagyni. Közvetlen hangnemben kommunikálhatsz a közönségeddel és tájékoztathatod őket az appod debütálásáról. Egy átlagember nagyjából 145 percet tölt naponta a közösségi médiában, és sokan itt olvasnak híreket, kommunikálnak a barátaikkal és vásárolnak.

Az appodba akár azt beintegrálhatod, hogy a felhasználók barátokat, ismerősöket hívhassanak meg az appba, ami további loyalty lehetőségeket kínál.

Tartalommarketing

Ahogy Bill Gates mondta, “content is king”. Az utóbbi 10-20 év legfontosabb tanulsága, hogy nem eladni akarunk, hanem szórakoztatni (és edukálni), melynek legfontosabb eszköze a tartalommarketing. Írj blogot, edukáld a felhasználókat, használd az e-mail marketinget, készíts szórakoztató videókat – ne feledd, a videós tartalmakat szereti a leginkább a legtöbb social media algoritmus, valamint a felhasználók is.

Mutasd meg, hogyan oldja meg a problémákat az alkalmazásod. Taxirendelő alkalmazásod van? Készítsd videót arról, milyen egyszerűen lehet fuvart rendelni, ha letöltik az appodat. Edzést támogató alkalmazásod van? Mutasd meg az egyik perszónád szemszögéből, hogy mennyit tud segíteni az applikáció.

Fontos, hogy készíts egy ütemtervet, és minden esetben tartsd szem előtt a fent említett kutatások eredményeit, mielőtt bármilyen marketing tevékenységre pénzt költenél.

Miután sikeresen lezártuk az első szakaszt, ami a figyelemfelkeltésről és az érdeklődés megteremtéréséről szólt, tovább is léphetünk az ügyfélszerzésre, melyet cikkünk folytatásában fogunk részletesen kifejteni. 

 

Forrás: smashingmagazine.com