Mára már bebizonyosodott, hogy a virtuális valóság szerepe túlmutat a szórakoztatáson. Legutóbb erről személyesen is meggyőződhettünk egy Virtal Reality workshop során, ahol kifejezetten a VR üzleti felhasználásáról volt szó. Erről az előző blogbejegyzésünkben számoltunk be részletesebben.

VR a számok tükrében

Mielőtt még belevágnánk abba, hogy mely területeken alkalmazzák sikeresen a VR-technológiát, nézzünk néhány statisztikai adatot az Egyesült Államokból. 

  • A VR 17%-kal növelheti az online értékesítések konverziós értékeit.
  • A felhasználók 55%-a elégedett a virtuális valósággal kapcsolatos élményeivel.
  • A virtuális valóság 43%-kal csökkentheti a munkahelyi sérülések kockázatát.
  • A VR headset tulajdonosok 88%-a havonta többször is használja az eszközt, 60%-uk pedig hetente többször is.
  • A felhasználók számára a legfontosabb a VR headset kiválasztása során a jó képfelbontás (52%), a kényelmes headset és vezérlő (44%), a jó hangminőségű (39%) és a könnyen kezelhetőség.
  • A VR-tanfolyamon képzett alkalmazottak akár négyszer jobban képesek összpontosítani a képzés során, mint e-learninges társaik, és másfélszer jobban, mint a tanteremben.
  • A VR-képzett sebészek 29%-kal gyorsabbnak bizonyultak, és hatszor kevesebb hibát követtek el, mint a nem VR-képzett sebészek.
  • Az amerikai vállalatok 51%-ánál vagy folyamatban van a VR integrálása a stratégiába, vagy már beépítette a VR-t legalább egy speciális üzletágba.

Bár Magyarországon még nem tartunk itt, már most látni olyan törekvéseket, ami miatt érdemes figyelembe venni a fenti adatokat. De ugorjunk is gyorsan arra a részre, hogy mely iparágak számára jövedelmez a legjobban a VR napjainkban!

Első helyen a játékipar

Nem véletlen, hogy ha virtuális valóságról beszélünk, akkor elsőként mindenkinek a játékok jutnak az eszébe. A technológia természetesen a jövőben tovább fog erősödni, és egyre inkább a mainstream részévé válik. A játékosok ingerküszöbe egyre magasabb, és a még interaktívabb élményekre szomjaznak. A grafikák sokkal valósághűbbek, mint pár évvel ezelőtt, jobb a karaktertervezés, valamint a kéz- és hangutasítások is sokat fejlődtek. 

A CES 2023-on, ami a legnagyobb technológiai konferenciának számít, számos innovatív megoldásról számoltak be, és több világmárka debütált legújabb eszközeivel, ekkor mutatták be például a Playstation VR 2-t, a Meta Quest 3-at, HTC Vive XR Elite-et és még sorolhatnánk. Ha érdekelnek a részletek, akkor ebben a YouTube videóban még rengeteg érdekességet találsz.

Hol tart a szórakoztatóipar “VR-ilag”?

Az immerzív technológia nem csak a játékokban, hanem egyéb szórakoztató tevékenységekben is jól teljesít. Tömegek számára teszi elérhetővé, hogy az otthonuk kényelméből látogassanak koncertekre, művészeti kiállításokra, vidámparkokba és múzeumokba.

Egyik legismertebb ezek közül a Google Arts and Culture, ami elérhetővé teszi a felhasználók számára, hogy olyan világszerte ismert múzeumokba látogassanak, mint a British Museum, a Louvre vagy a Guggenheim, vagy távoli nemzeti parkokban bóklásszanak.

VR az autógyártásban

A VR-technológia már most jelentős hatást gyakorol az autóipar teljes, end-to-end folyamataira. A fentebb említett workshopon többek között az Audinak fejlesztett eszközök egy részét is kipróbáltuk.

A virtuális valóság tényleg minden folyamatban jelen van! A tervezés, a karbantartás, a gyártás, az értékesítés és és a marketing is eredményesebbé tehető általa. Bár a technológia nem kis beruházást jelent, hosszú távon jelentősen csökkentheti a fejlesztési költségeket.

Hogyan segíti a marketinget és az értékesítést a VR? Remek példa erre a KIA virtuális bemutatóterme, amelynek köszönhetően a kanapé kényelméből is meg lehet nézni a legújabb modelleket.

Oktatás az egészségügyben

Az orvosok nélkülözhetetlenek. A képzett és tapasztalt orvosok pedig még inkább. Itt jön képbe a virtuális valóság, ami új kapukat nyit az egészségügyi dolgozók oktatására, felkészítve őket az éles helyzetekre.

A megismételhető, immerzív sebészeti szimulációk úgy biztosítanak megfelelő minőségű gyakorlatot a szakemberek számára, hogy nem szükséges élő betegeken vagy vészhelyzet közepette “gyakorolniuk”. Ennek valószínűleg minden örül.

A Precedence Research jelentése szerint az AR és VR piac az egészségügyben 2030-ra elérheti a 19.6 milliárd amerikai dollárt.

VR a kiskereskedelemben

Az online vásárlások száma folyamatosan növekszik, de még mindig tovább fokozható a felhasználói élmény. Mennyivel jobb, ha a kosárba helyezés előtt virtuálisan felpróbálhatjuk a ruhát ahelyett, hogy később visszaküldenénk, mert nem áll jól… De be lehet menni a boltba is akár, meg lehet nézni a kínálatot, tehát majdhogynem igazi vásárlási élményt kapunk úgy, hogy időt spórolunk.

A Market Research Future előrejelzése szerint a kiskereskedelmi virtuális valóság globális piaca 2023 végére várhatóan eléri a 20,9 milliárd dollárt.

 

Itt tartunk jelenleg, és mivel ebben a pillanatban is zajlanak a VR-fejlesztések, ezért nehéz megjósolni, hogy évek múltán miképpen alakulnak át a mindennapjaink. Ha hiszünk a fenti előrejelzéseknek, akkor jöhetnek még izgalmak.

Források:

www.testdevlab.com/blog/the-state-of-virtual-reality-in-2023

www.marketresearchfuture.com/reports/virtual-reality-retail-market-3805

www.precedenceresearch.com/augmented-and-virtual-reality-in-healthcare-market

Kép: https://claudeai.uk/