Hogyan kérj árajánlatot egy applikációra?
Az applikáció fejlesztése során az első lépés a pontos árajánlatkérés, ami alapvetően befolyásolja a projekt sikerét. Fontos, hogy tisztában legyél az applikáció céljaival és a funkciókkal, amelyeket szeretnél megvalósítani, hiszen ezek meghatározzák a költségeket és a határidőket is. Kormos Milán a Trend FM műsorában arról beszél, hogy hogyan érdemes felkészülni az árajánlatkérésre, hogy a lehető legjobb eredményeket hozhasd ki belőle.
Célok, célok, célok…
Mi lehet a cél a letöltéssel?
Még a tervezés előtt érdemes átgondolni, hogy mire fogja a célközönség használni az applikációt, miben szeretnél segíteni a felhasználóknak. Ezen felül nem árt, ha megismered a piacot. Sokan gondolják, hogy teljesen egyedülálló az ötletük, aztán ha jobban felmérik a piacot, rájönnek, hogy létezik már hasonló mobilalkalmazás.
Miután felmérted a konkurenciát, fel kell tenned magadnak a kérdést: hogyan lehet jobb az általad fejlesztett alkalmazás? Ez jó kiindulópont lehet.
Azonban nem feltétlenül kell egyedi ötlettel előállni. Egy étteremnek is lehet saját applikációja attól függetlenül, hogy a konkurenciának már van. A vendégek körében erősíthető a lojalitás egy applikáció segítségével, hiszen ha már telepítik a telefonjukra, elköteleződtek, és nagyobb az esély arra, hogy legközelebb is tőled rendelnek, vagy a te éttermedben foglalnak asztalt. Ráadásul push értesítésekkel sokkal egyszerűbben és költséghatékonyabban el lehet érni őket, mint mondjuk EDM-mel vagy egyéb eszközökkel.
Mi a TE célod az alkalmazással?
Általában két oldalról közelítik meg ezt a kérdést a megrendelőink: profitot szeretnének növelni vagy költséget optimalizálni. Az elsőt talán nem is kell annyira kifejteni, hiszen egy egyszerű webshopnak is az a legfontosabb célja, hogy növelje az eladásokat, és minél kevesebb kiadással maximalizálja profitot.
Egy applikáció azonban többet tud ennél! Egy megfelelően kialakított rendszer segítségével óriási terheket vehetünk le az adminisztrációt, pénzügyeket intéző kollégák válláról, ezáltal pedig a humán erőforrás más, kreatívabb, stratégiai munkakörökre fordítható.
Egy jó funkciólista aranyat ér
Rengeteg időt spórol, ha van egy kristálytiszta leírás arról, hogy milyen funkciókat szeretnél az applikációban látni – mind fejlesztői, mint ügyfél oldalról nézve. Minél precízebben sikerül megfogalmazni, hogy mire legyen képes a mobilalkalmazás, annál pontosabban lehet megbecsülni a fejlesztői, grafikusi, projektmenedzsment munkaórákat, és végső soron az árazást.
Természetesen ki lehet indulni egy meghatározott büdzséből és határidőből is. Ebben az esetben azt kell átgondolnunk, hogy milyen alapfunkciót férnek bele az MVP (minimum viable product) elkészítésébe és mennyi idő alatt teljesíthető.
Hurrá, jöhet a külcsín!
Megrendelőink egy része saját ötletekkel vagy arculati kézikönyvvel érkezik hozzánk, ami szintén hasznos, mert látjuk, hogy milyen irányokban gondolkodnak. Grafikus csapatunk ismeri a trendeket, stílusokat, így a két nézőpont abszolút kiegészítik egymást.
Fontos figyelembe venni, hogy a majdnem teljesen kész ötletek is kiválók, de az aktualitásokat és az operációs rendszereket mindig számításba kell venni. Az iOS és Android platformok eltérő betűtípusokat, logikát, ikonkészletet használnak. Erről a témáról korábban részletesen írtunk a blogunkon.
Jöhet az árajánlat!
A funkciólista alapján legfeljebb egy indikatív árajánlatot tudunk adni, amiben még lehet nagyjából 10-20% eltérés. A megbeszélések során egyre jobban tisztul, hogy mire és milyen formában van szükség, amiből megszületik a funkcionális IT specifikáció. Ez a dokumentum a szerződés elengedhetetlen része, a melléklet kifejezés talán nem is emeli ki, hogy mennyire fontos.
Ezen a ponton már megvan az ajánlat, és kezdődhet a munka. A specifikáció alapján wireframe-et készítünk, amin már mind a fejlesztő és grafikus is dolgozhat.
Ha szeretnél többet tudni az ajánlatkérésről, hallgasd meg a Kormos Milánnal készült interjút a Trend FM-en!