Belső tesztelés a gyakorlatban
A tesztelés az app fejlesztés egyik fontos lépése, éppen ezért már többször is írtunk róla a blogunkon. A többszörös tesztelés során kiderülhetnek az esetleges hibák, illetve ilyenkor van lehetőség arra, hogy csiszoljuk a folyamatokat és javítsuk a felhasználói élményt. Ezúttal a tesztelés technikai hátteréről, ezen belül is az Apple és a Google belső tesztrendszereiről írunk, amelyek használata szinte elengedhetetlen, ha pontos visszajelzést szeretnénk az alkalmazásról.
Kezdjük az alapokkal!
Az Apple esetében a TestFlight, a Google Play-nél pedig az Internal Test rendszerek arra szolgálnak, hogy a megrendelő vagy a fejlesztő egy belső kör számára elérhetővé és letölthetővé tudja tenni az alkalmazást. Majdhogynem olyan, mintha az alkalmazásboltból töltenénk le az alkalmazást, ami valójában még nem elérhető a nagyközönség számára, ugyanis előzetes meghívás szükséges hozzá.
Ez elsőre talán kissé bonyolultnak tűnhet, azonban pont azt a célt szolgálja, hogy minél egyszerűbben és minél szélesebb körben tesztelhessük a friss alkalmazásunkat. De nézzük meg részleteiben is, hogyan működik ez a két platformon.
TestFlight by Apple
A Testflight maga is tulajdonképpen egy telefonos alkalmazás, így olyan, mintha az appodat egy másik appban tesztelnéd, anélkül, hogy bármiféle hiányérzeted lenne. Tehát amikor a tesztelőket meghívják az alkalmazás tesztelésére, első lépésként felkérik őket, hogy telepítsék a TestFlight alkalmazást az App Store-ból az eszközükre.
Miután sikerült telepíteni a TestFlight appot, a tesztelők e-mailben kapnak egy felkérést a konkrét alkalmazás telepítésére. Az app telepítésére szükség lesz az Apple ID-ra, valamint érdemes kiemelni, hogy a meghívó 90 napig érvényes. És a fejlesztői csapat maximum 100 tagját lehet felkérni belső tesztelésre.
A belső tesztelői platform nem csak az app megosztásában és letöltésében jelent óriási segítséget, hanem a visszajelzések fogadásában és nyomon követésében is. Ugyanis a rendszeren belül pofonegyszerűen, akár képernyőképek feltöltésével is lehet jelezni, ha egy funkció nem működik megfelelően.
Internal Testing by Google
A Google egyszerűen belső tesztelésnek hívja a saját rendszerét. Akárcsak az Apple esetében, itt is szükség van meghívásra az app letöltéséhez és telepítéséhez. Ez esetben nagyon fontos, hogy ugyanarra az e-mail címre kell érkezzen a meghívó, amivel a tesztelő a Google Play Store-t használja.
A fejlesztők a Google Play Console-t használják a belső tesztelés koordinálására, és ahogy az Apple, a Google is maximum 100 tesztelőt engedélyez.
Mi a helyzet a fizetős appokkal? Nem kell megijedni, ugyanis a tesztelők ingyenesen telepíthetik a belső tesztverziót. Ráadásul az appon belüli fizetésekért sem kell fizetniük, amennyiben ennek a tesztelésére is szükség van, de ez egy másik beállítást jelent a fejlesztő részéről.
Reméljük, hogy számodra is hasznos volt ez az írás, és sikerült jobban megértened a belső tesztelés technikai hátterét a Google és az Apple felületein. Ha többet szeretnél tudni az app store-ok működéséről, akkor érdemes lesz visszatérned, ugyanis legközelebb az appok felülvizsgálati idejéről fogunk szót ejteni.
Források: