A Spotify méltán vált világszerte az egyik legnépszerűbb applikációvá. Ehhez nagyban hozzájárult a felhasználói felülete, amit hét fontos alapszabály mentén alakított ki. Cikkünkben megmutatjuk, hogy milyen tippeket és trükköket érdemes ellesni tőlük, mielőtt app fejlesztésbe vágnál.

1. Jakob törvénye

A felhasználók idejük nagy részét alkalmazások használatával töltik, és előnyben részesítik, ha a te appod is ugyanúgy működik, mint az összes többi, általuk már ismert alkalmazás. A Spotify azonban nem csak arra figyelt, hogy a többi népszerű apphoz hasonlítson az interfésze, hanem arra is, hogy a korábban használt zenelejátszók felépítésétől és logikájától se térjen el.

Jakob törvénye kimondja, hogy a felület magjának kialakítását hasonlóvá kell tenni a versenytársakéhoz, nem szabad mindent teljesen újratervezni, hiszen a felhasználók kerülik a komplexitást. Rengeteg egyéb olyan elem létezik ezen kívül, ami egyedivé varázsolja az appodat, kezdve a tipográfiától, egészen a színekig és animációkig, tehát elegendő tered marad az appod egyedivé tételére.

2. Esztétikai-használhatósági hatás

Az esztétikai-használhatósági hatás azt jelenti, hogy a felhasználók a tetszetős design-t  hasznosabbnak érzékelik, ezáltal növelhető a felhasználói élmény.

A Spotify remekül kihasználja a UX pszichológiáját, zöld-fekete árnyalatait, sötét színvilágát szeretik a felhasználók, sikere vitathatatlan.

3. Miller törvénye

Miller törvénye szerint egy hétköznapi ember munka memóriájában egyszerre maximum 7 (plusz/mínusz 2) különböző dolog fér el.

Mivel a Spotify-on több milliárd dal van, a felhasználók számára a legjobbat kiválasztani nehéz feladat. Ebben segít nekik a Spotify. Az algoritmusa a korábbi lejátszási listák alapján megmutatja a legjobb dalt, valamint gyűjteményeket hoz létre a felhasználók számára. Ezzel megkönnyíti a felhasználók dolgát, hiszen kevesebb lehetőség közül kell választaniuk, mindemellett a szabadság érzését is kelti, hiszen a döntés jogát átadja.

4. Fitt törvénye

Fitt törvénye szerint a cél mérete és távolsága befolyásolhatja a cél elérésének idejét. Mit jelent ez a UX tervezésben? Az egyes elemek nagyobbá és könnyen elérhetővé tétele csökkentheti a munkamenetek idejét, például a gombokra kattintást, egyes elemek kiválasztását, bejelentkezést stb.

A Spotify könnyen elérhetővé teszi a gombokat, ráadásul sok tevékenység egy kézzel is elvégezhető, ami rohanó világunkban óriási segítség lehet. Ha mobilappot tervezel, érdemes ilyen szemmel is megvizsgálni a UX design-t. Például taxi rendelésnél kimondottan hasznos, ha egy kézzel el lehet intézni a foglalást, miközben csomagokkal felpakolva landolunk a reptéren.

5. A közelség törvénye

Az egymáshoz közel elhelyezkedő tárgyakra vagy információkra az agyunk automatikusan úgy tekint, hogy azok összetartoznak. Éppen ezért javasolt egymáshoz közel rendezni azokat az elemeket, amelyek logikailag összetartoznak, természetesen ügyelve arra, hogy az összhatás ne legyen túlzsúfolt. 

A Spotify felhasználói felületén figyelmet fordít erre a törvényre, minden elem vizuálisan össze van kötve, a különböző kategóriájú dalok között pedig távolságot tart.

Ha mondjuk egy webshop példáját nézzük, akkor fontos szem előtt tartani a tervezésnél, hogy a termékhez tartozó ár, információ és a megrendelés CTA gombja egyértelműen egy csoportot alkossanak.

6. A hasonlóság törvénye

A hasonlóság törvénye szerint az emberi szem a hasonló elemeket egy mintában teljes képként, alakzatként vagy csoportként érzékeli. A Spotify ezt használja fel arra, hogy a felhasználók megértsék a különböző elemeket. Eltérő formákat használ az előadók, dalok, podcastok stb. meghatározására, ami segít  a felhasználóknak a tájékozódásban. Például a kerek profil az előadókat jelenti, alatta pedig láthatók a hozzá tartozó albumok és zeneszámok.

7. A közös terület törvénye

A közös területen osztozó elemeket hajlamosak a felhasználók egy csoportként érzékelni. A Spotify ugyanazon halmazban jelenít meg az összefüggő dalokat, ide tartozó értesítéseket, lejátszási listákat, előadói profilt, elkülönítve a felhasználói felület többi részétől.

A fentiekből látható, hogy rengeteg UX törvény már a mobilappok, sőt a weboldalak és a számítógépek előtt létezett, hiszen létező pszichológiai jelenségek alapjaira épülnek. Ha te is appot fejlesztenél, akkor ezeket érdemes átgondolni. Amennyiben szakmai segítségre lenne szükséged, fejlesztői csapatunk a rendelkezésedre áll már a tervezés nulladik lépésétől.

 

Kérj ajánlatot még ma!

Forrás: uxplanet.org