A UX és UI design olyan szakkifejezések, amit a fejlesztések során napi szinten használunk, viszont érdemes különbséget tenni közöttük. Ugyanis a UX design (user experience) a felhasználói élményt jelenti, a UI (user interface) pedig a felhasználói felület vizuális kialakítását.

Ez utóbbi esetében a legfontosabb célunk, hogy a szöveges és grafikai tartalmakat a lehető legvonzóbb módon tálaljuk a felhasználók felé. Mitől lesz jó a UI? Nézzünk néhány egyszerű példát olyan appokon keresztül, amelyek egy részéről valószínűleg hallottál vagy már használtad is.

1. Vizuális útmutatás

Remek példa erre az Uber, ami a design segítségével igazítja útba az app használóit. A képek és illusztrációk használata támogatja a megértést, ráadásul a megfelelő képválasztás trendivé teheti az appodat.

2. Ikonok használata

Az ikonok szintén a megértést támogatják. A köztudatban használatos grafikai képeket hamarabb felismerjük, mintha el kellene olvasni a teljes szöveget, ezáltal kiszűrhető a lényeg, és lehetővé teszi a gyorsabb navigálást az alkalmazásban.

Az About You alkalmazás rengeteg ikont használ, például a profilra kattintva a rendelések, biztonság, beállítások, kedvencek, méretek is egyszerűen felismerhetők és elérhetők.

3. Ajánlások, előzmények

Ha gyakran használsz egy appot, akkor bizony óriási segítség lehet, ha egyszerűen megtalálod az előzményeidet. Vegyünk egy egyszerű, szinte mindennapos példát. Amennyiben ételt rendelnél a Wolt applikáción keresztül, akkor a Keresés és a Felfedezés menüpontban is feltűnnek a legutóbbi rendelések. Így ha van egy jól bevált éttermed, ahonnan ugyanazt rendelnéd, akkor mi sem egyszerűbb, mint rányomni a felkínált javaslatra.

4. Egyszerű használat

Ennél a pontnál szinte az összes népszerű appot felsorolhatnánk. Hogy miért? Mert a kettő nagyon is összefügg: ha mindenki számára érthető a felület, akkor a célcsoportod használni fogja. A Spotify felhasználói felülete egyszerű és könnyen használható. Az ikonokat, a szövegeket szépen, hierarchiába rendezve helyezték el, így azok számára is rögtön használható, akik csak most töltötték le az alkalmazást.

Fontos megjegyezni, hogy a felhasználók mintákat keresnek, éppen ezért hangsúlyozzuk ki mindig, hogy nem kell feltalálni a spanyolviaszt, amikor appot tervezünk. A jól megszokott és bevált grafikai elemek, útvonalak lecserélése, variálása összezavarhatja a felhasználókat, és kevesebb eséllyel fogják használni a mobilappodat.

5. Kiemelések

A nagyobb vagy felkövér betűk, háttér kiemelések, különböző figyelemfelhívó ikonok, call to action gombok mind abban játszanak szerepet, hogy a felhasználók sok részlet között megtalálják a lényeget.

Újabb példa a magyarázathoz, ezúttal a Booking.com. Amennyiben szállást keresel, a listában rengeteg apartman, hotel, szoba fog megjelenni. Viszont a Booking.com segít a döntésben azzal, hogy kihangsúlyozza a lényeget. Az árakat félkövér és nagyobb betűtípussal jeleníti meg, a fizetési lehetőségeket és a pontozást háttérszínnel emeli ki, a lemondási feltételt jelenleg zölddel jelöli, valamint minden fontos tulajdonságot külön ikonokkal jelöl (például falevél és csillagok a tisztaságnál, térképtű a helyszínnél).

Látható tehát, hogy amit alapvetőnek és természetesnek veszünk egy applikációban, a mögött komoly tervezés zajlik, amit egy átgondolt stratégia előz meg. Ezért fontos, hogy olyan szakemberekkel dolgozzunk, akik ismerik a legfontosabb szabályokat, és a tökéletes felhasználói élményre törekednek. Amennyiben appot fejlesztenél, és segítségre van szükséged benne, szakértő csapatunk a rendelkezésedre áll.

Kérj ajánlatot még ma!

Forrás: uxplanet.org